ERFARINGER

Leg


Dato: 12. juni 2002
Fra: Sophie
Emne: Leg med dukker

Lewis er i de sidste to måneder begyndt at lege meget mere. I lang lang tid legede han næsten ikke rigtigt med legetøj og stimmede med dem - dinglede snore og andet foran øjnene. Især slaskede dukker var et hit og han kunne få evigheder til at gå med bare at få deres slaske-ben til at dingle.

Så vi har brugt en masse energi på at træne lege-scripts, og dukken var naturligvis oplagt. Så vi lavede et script, hvor Lewis skulle rede dukkens hår, give hende juice fra en kop, putte hende på potten, lægge hende i seng, kysse hende og sige godnat. Det har betydet, at han nu leger meget mere rigtigt med dukken, og dingleriet er faktisk fundstændigt ophørt og er blevet erstattet af om ikke fantasileg så funktionel leg, hvor Lewis bruger legetøjet korrekt.

Her i weekenden var der marked på den lokale skole, hvor børnene sælger deres gamle legetøj for håndører. Jeg købte vildt ind af spil, bånd, videoer og legetøj. Jeg fik bl.a. en action-man-dukke med en masse tøj, sko og hatte til. Den var et hit hos Lewis, og jeg brugte en halv time med at hjælpe ham med at lege med den, fordi jeg har opdaget, at hvis han omgående vises, hvordan han skal gøre, så er han mindre tilbøjelig til at stimme med legetøjet. Så jeg viste ham, hvordan han kunne give ham sko på, få ham til at hoppe og gå etc. Da jeg overlod Lewis til sig selv, gik han egenhændigt i gang med at proppe action-manden ned i en bil og køre rundt med ham - han sagde endda en bil-lyd Vroom-agtigt. Herefter kom action-manden med ud i haven, og på et tidspunkt så jeg, at Lewis fik den til at gå op af klatrestativet og hoppe ned med et højt HUIIII!! Jeg var begejstret! På samme måde er han begyndt spontant at lege med biler og tog og Legoklodser.


Dato: 17. juni 2002
Fra: Cecilia
Emne: Dukketeater

I sidste uge havde David dukketeater på drillen, og han har lært en halvlang forestilling, som jeg ikke fik set demonstreret, fordi jeg ikke var med på staff-møde, men som han lige opførte for Anna - uden dukker - i bilen på vej hjem fra kolonihaven her til aften.

Den starter med, at der er en heks, der er så sulten, så sulten, og som ser en lille dreng, som hun gerne vil spise. Da hun siger til ham, at hun vil spise ham, råber han »Nej, vent«, og begrundelsen er, at det er bedre, at han først får nogle pandekager, så han kan blive tyk og fed. (Som I nok kan høre, har Anja [Davids træningsleder] lavet den over Hans & Grethe).

Heksen siger »okay« og laver nogle pandekager til ham, som han spiser. Da han er færdig, vil hun igen spise ham, men så foreslår han, at han først får nogle burgere, så han kan blive endnu mere tyk og fed.

Tredje gang kræver han flødeboller, som heksen så henter. Stykket ender med, at heksen falder i søvn, fordi hun blev så træt af at lave mad og hente flødeboller, og så kan drengen løbe sin vej.

Det lød simpelthen så kært, da han fremførte den, og selvom han vist nok kun har spillet drengen indtil nu, så kunne han begge roller og skiftede stemme på de rigtige tidspunkter. Jeg syntes, det var ret avanceret. Men det er også et smart (og udspekuleret) trick at lave indbygget forstærkning i selve historien ved at lade den handle om alle de gode ting, David gerne selv ville spise.


Dato: 17. juni 2002
Fra: Cecilia
Emne: Sørøverleg, skridt for skridt

David har nu i en periode haft en sørøverleg på drill-listen, som han har leget på forskellige måder og i forskellige roller.

Det er ikke dukketeater, men bare leg på gulvet, hvor han har et stort sørøverskib af træ og leger med nogle små sørøverdukker, enten alene eller med en af de andre børn på stuen (de første gange var det selvfølgelig med Anja).

Sørøverne fanger nogle mennesker, som de putter i fangehullet, og så finder de en skat, som de gemmer på en anden ø, og så videre i den dur.

Det er en af de første lege, hvor han minutiøst har været alle trin igennem, fra verbal imitation, indtil det var perfekt, så nede på gulvet med legetøjet, så sammen med Anja, så bytte roller, så sammen med et andet barn, så bytte roller, så flytte op på stuen, og så den ene og den anden rolle.

I sidste uge påbegyndte Anja så træning, hvor han skulle hænge på, når hun improviserede og lavede det helt anderledes, end David havde lært. Det er vigtigt, for at han også kan hænge på de andre børn, når de improviserer (det er jo ligesom et af de store mål med hele træningen).

Det viste sig, at det bare kørte som smurt, og at han hverken blev forvirret, fordi det var noget, han ikke havde lært, eller irriteret, fordi det ikke var, som det plejede.

Han legede bare med, og hen ad vejen fandt han selv på små detaljer, og Anja havde været lige ved at hoppe op igennem loftet.


Dato: 17. juni 2002
Fra: Cecilia
Emne: Legetest og symbollege

Anja har også været i gang med at legeteste ham. Vi har faktisk ikke fået resultaterne endnu, men vi har hørt, hvad han skulle testes i, og det var blandt andet en masse forskellige symbollege.

Det sjove ved det hele er, at han er begyndt at lege rigtig mange symbollege, efter at hun har været i gang med disse tests.

Om morgenen, når han spiser, må han for eksempel ikke sidde med sine lego-flyvere og -rumskibe (for sine forældre!). Men forleden morgen opdagede jeg, at han legede med sin mad, som om det var en flyvende genstand, og da jeg spurgte, hvad han lavede, forklarede han beredvilligt, at rumskibet (maden) var på vej til planeten (glasset med min mors nylavede rabarbermarmelade). Rumskibet landede, passagererne gik ud (hans pege- og lange-finger trippede ned fra maden) og ind igen, hvorefter maden atter lettede og fløj tilbage til tallerknen. Hm.

I weekenden legede han med Martin ude i vores lille sandkasse herhjemme på altanen. De byggede en borg sammen, og David plejer altid at være mest interesseret i at smadre, så snart det er færdigbygget.

Martin spurgte nærmest tilfældigt, hvem der mon boede inde i borgen, men så svarede David pludselig, at det var en trold, og han viste Martin, at han selv blev lidt bange, hvorefter han begyndte at lege, at trolden gik rundt inde i borgen og sagde RRROOOAAAA. Han glemte helt at smadre borgen.


Dato: 2. september 2002
Fra: Sophie
Emne: Ideer til børnehaven?

Er der nogen, der han nogle gode ideer til små opgaver/lege Lewis kan lave med de andre børn i bønehaven. Helen har flere små sceancer med Lewis og de andre børn - nogle gange bare Lewis og eet andet barn - andre gange Lewis og 2-3 andre børn (som så »styres« af en pædagog fra stuen). Vi laver ting som gruppe-imitation, Bingo, pass-the-pastle. Vi har lidt brug for inspiration til flere små ting Lewis kan lave med de andre børn. Er der nogen, der gider skrive lidt om, hvad I gør?


Dato: 2. september 2002
Fra: Ida
Emne: Lege

Kender du Kims Leg? Man lægger et antal objekter på et bord. Børnene skal se godt på dem. Så lægger man et klæde over og fjerner et objekt, uden at børnene ser, hvad det er. Når klædet tages af, skal børnene gætte, hvad der mangler. Eller man kan tilføje en ny ting. Eller man kan prøve, hvor mange af tingene man kan huske.

Så er der »Hvem har taget mit kødben?« Et barn er hunden, der ligger og sover. Foran barnet ligger »kødbenet« - som kan være hvad som helst. Et af børnene lister hen og tager kødbenet. Når hunden vågner, spørger han »Hvem har taget mit kødben?« og skal derefter gætte, hvem der har snuppet det.

Skibet er ladet med. Den er god, hvis barnet har prøvet at træne kategorier (dyr, legetøj, køretøjer, mad, farver, køkkenting etc. etc.). Man kan gøre legen nemmere ved at lægge et billede eller ligefrem ting foran på gulvet, så barnet kan se dem i stedet for at skulle huske dem. For eksempel: Skibet er ladet med . frugt. Det første barn siger: Skibet er ladet med æble, barnet med autisme kan guides til at sige: pære (fx kan man prompte ved at pege på pæren). I starten kan det være svært for barnet at nuancere sine svar, og det vil måske bruge de samme svar hele tiden. Så er det, man må prøve at udvide repertoiret vha. billeder.

Jeg synes dine Bingo-plader om handlinger var vældig gode. Jeg kom til at tænke på en slags billedlotteri, vi har lavet, hvor man bruger 2 sæt ens billeder, som indeholder nogle klare detaljer. Det ene sæt ligger med billedsiden op på gulvet (bordet), det andet sæt har den voksne, som fortæller hvad der er på hendes billede. Barnet skal så finde det rigtige billede ud fra det, der bliver sagt. (Opmærksomhedstræning.) Det kan gøres mere eller mindre avanceret, afhængigt af hvor meget billederne ligner hinanden.


Dato: 3. september 2002
Fra: Mads' mor
Emne: Ideer

Jeg har ikke meget tid - men lige et par hurtige forslag med udgangspunkt i min lille sprællemand, som jo er motorisk god og aktiv:

Kongens efterfølger

Støttepædagogen laver varierede baner i »salen« (et lidt større rum med trampolin, madresser mv), og Mads leger den så med en, to, tre børn hver morgen. Mads er endnu ikke begyndt at være »konge«, men han er blevet god til at kopiere og vente mv. Desuden er legen god til at skærpe hans opmærksomhed på de andre børn.

Farve-leg

Mads' støttepædagog lægger fx en række madrasser i forskellige farver (en madras = en farve) på gulvet. Og så instruerer støttepædagogen - »alle børn på blå madras« - og når alle er der, så »alle børn på rød madras« osv. Mads skal enten høre godt efter en kollektiv besked eller holde øje med de andre børn - begge ting er god træning. Og så er det sjovt for alle børnene at vælte sig lidt rundt mellem hinanden.

Kims leg

Som blev omtalt af Ida, har vi valgt at kalde »Hvad er væk?«, fordi det er det spørgsmål, vi stiller Mads, når vi fjerner en ting. Den tog virkelig lang tid at lære for Mads - dels var det nok svært at huske, og dels var det svært at benævne noget, der ikke var der (længere). Mads har lært legen nu, men vi bruger den fortsat »kun« til at træne hans korttidshukommelse, men måske skal den med i børnehaven om en måneds tid, når den nye støttepædagog er kørt ind.

Litteratur

Marion Krötenheerdt & Gerda Lehnert: Småbørnslege - 94 lege for de 3-7 årige. Nyt Nordisk Forlag Arnold Busck, 1993. Her er rigtig mange gode lege, som kan tilpasses vores børn, når de skal leges med andre. Men jeg har kun anskaffet mig bogen og endnu ikke arbejdet videre med det, så jeg har ikke konkrete forslag endnu.


Dato: 4. september 2002
Fra: Sophie
Emne: Ideer til lege ved bordet

Tusind tak for gode ideer til lege. Jeg leder også efter små opgaver ved bordet, hvis I har nogen. Lige nu laver vi f.eks.:

  1. Objekt-imitation, hvor Lewis kopierer et andet barns leg med f.eks. en dukke - dukken siger HELLO, dukken hopper, dukken sidder på en stol etc.
  2. Sanglege som ROW ROW ROW YOUR BOAT, hvor Lewis sidder over for et andet barn og holder det i hænderne, og de så ror frem og tilbage.
  3. Gruppe-imitation - både hvor Helen giver instruktion, og alle børnene så gør det samme, og hvor Helen prompter Lewis til at sige CLAP, STAND UP, JUMP etc., og de andre børn så følger Lewis' instruktion.
  4. Tur-tagning, hvor Lewis skal vente på sin tur, mens det andet barn f.eks. putter en klods på et tårn.
Cecilia Brynskov / 15.04.2003