ANMELDELSER

Keenan, M., Kerr, K. & Dillenburger, K. (1999), Parents' Education as Autism Therapist: Applied Behavior Analysis in Context. London, Jessica Kingsley.
UK£ 13.95 (plus forsendelse) fra www.amazon.co.uk

Parents' Education as Autism Therapist har været anmeldt i The Times Educational Supplement (14. juli 2000) af Kieron Sheehy, som er lektor i specialpædagogik ved Open University i England.

En stor del af bogen tager udgangspunkt i en case, nemlig drengen Colin, og hans historie bruges til at illustrere potentialerne i anvendt adfærdsanalyse – ABA. Colin, som har autisme, beskrives af de traditionelle fagpersoner som egocentrisk selvoptaget, uden social formåen, forsinket sprogudvikling, præget af tvangsforestillinger og modstand imod forandringer. Men da han var næsten fire år gammel startede hans mor at træne ham efter principperne fra anvendt adfærdsanalyse. Efter kun et års behandling havde hun lært ham færdigheder, der satte ham i stand til at starte i en normal skole.

Ud over Colins mor indeholder bogen personlig dokumentation af metodens effektivitet fra et antal forældre til børn med autisme, som alle er blevet behandlet med anvendt adfærdsanalyse.

Teknikkerne bag anvendt adfærdsanalyse er blevet kritiseret for et være uetiske fordi der anvendes belønninger, fordi børnene behandles »mekanisk« og fordi metoden ikke angriber de grundlæggende problemer ved autisme hos børn. Disse kritikker nævnes i bogen, men læseren skal ikke forvente en udfoldet kritik af anvendt adfærdsanalyse. I stedet indeholder bogen en lige-ud-ad-landevejen introduktion til anvendt adfærdsanalyse. Læserne får således mulighed for at vurdere, om denne tilgang er anvendelig for dem selv og i forhold til deres egne børn.

Joi Bay / 29.09.2002