NEW YORK, USA

Gammel specialskole indfører adfærdsanalytisk behandling

I Staatsburg, som ligger midtvejs mellem byerne New York og Albany, har specialskolen Anderson School siden 1924 huset og undervist børn med særlige behov. Det er en privat, fondsejet skole, som har lange traditioner for specialpædagogik, men skolen har i de senere år specialiseret sig i børn med autisme, og har for nylig valgt at oprette en forsøgsklasse baseret på anvendt adfærdsanalyse - ABA. Man kan gætte på, at det er sket som en tilpasning til forældrenes ønsker – som privatskole er skolen afhængig af at kunne tilbyde en undervisning og en behandlingsform, som forældrene og skoledistrikterne er villige til at betale for.

Anderson School har mere end 130 elever, hvoraf de fleste har autisme eller tilsvarende udviklingsforstyrrelser. Nogle af børnene bor på skolen, men de fleste er dagelever. Hovedparten af børnene er non-verbale.

Adfærdsanalytisk behandling er vigtig for disse børn, hvoraf mange 9-10 årige fungerer på niveau med 18-måneders børn. ABA-behandlingen har i mange tilfælde for første gang lært disse børn at sidde stille på en stol i stedet for at springe rundt på gulvet. Tidligere var det almindeligt, at eleverne ikke kunne gå ned ad gangen uden at blive distraheret og afledt. Nu har mange af børnene lært at komme fra sted til sted på skolen, fortæller Kathleen Marchall, som er skoleleder.

Børnene får en 'skygge' – en støttepædagog – som arbejder 1:1 med børnene for at lære dem at mestre forskellige færdigheder. Pædagogikken i anvendt adfærdsanalyse er baseret på enkle opgaver, og eleverne bliver belønnet for deres arbejde med snacks eller med en ‘penny’ til deres ‘penny board’, som er en slags opsparing til større belønninger.

Lærerne følger nøje de enkelte elevers udvikling ved at samle data om behandlingen og elevernes reaktioner på behandlingen. Kathleen Marchall fortæller, at lærerne må finde frem til, hvad der er bedst for hver enkelt elev. »Vi må være detektiver på børnenes vegne«, siger hun.

»Det er en meget velorganiseret måde at undervise på«, fortæller Kathy Lane, som er lærer i ABA-pilotklassen. Målet er at gøre børnene så uafhængige af støtte som muligt, fortsætter hun.

Efter at have forsøgt andre offentlige og private skoler, er Megan Allen, som er mor til den 10-årige Kelsey, meget tilfreds med skolens ABA-program. Kelsey har gjort gode fremskridt, fortæller moderen. Kelsey har lært at sidde stille og hun er blevet mere koncentreret om sit arbejde. Det har gjort en enorm forskel, fortæller Megan Allen.

Metoden har været så succesrig, at skolen har planlagt at udvide ABA-programmet fra kun en klasse til fire yderligere klasser, således at i alt 30 børn kan tilbydes ABA-behandling fra september.

Anderson School har sit eget web-site: www.andersonschool.org

Kilde: Poughkeepsie Journal, 18. juni, 2003

Joi Bay / 23.06.2003