CALIFORNIEN, USA

Dimissionsfest på ABA-skole

Alle amerikanske skoler holder ved skoleårets afslutning en højtidelighed og en dimissionsfest – ‘graduation’ – hvor man siger farvel til de elever, der forlader skolen, og uddeler belønninger til de elever, der har gjort en særlig indsats. På ABC-skolen i Sacramento i Californien har man lige afholdt dimissionsfesten. Et noget usædvanligt tidspunkt at holde afslutningsfest på, men ABC-skolen er heller ingen almindelig skole. Det er nemlig en skole for børn med autisme og en skole, der giver adfærdsanalytisk undervisning. Og på netop denne skole er der ingen lange afbrydelser af undervisningen på grund af sommerferie, som kun ville betyde, at børnene ville miste nogle af de færdigheder, de allerede har lært. Derfor holdes afslutningsfesten i august måned, lige inden de almindelige skoler starter deres skoleår.

Selv om skolen har omkring 100 elever, var der i år kun tre ‘graduates’: Alexandra på 6, Hudson på 6 og Vincent på 4. En noget ung alder at blive udskrevet i, skulle man mene, men at blive ‘graduate’ på ABC-skolen betyder, at man nu er klar til at blive enkeltintegreret i det almindelige skolesystem.

Mens børn med autisme tidligere havde meget dårlige fremtidsudsigter, så bevirker den intensive ABA-undervisning på ABC-skolen, at en del af børnene er i stand til at forlade denne specialskole i en tidlig alder for at gå i almindelige klasser sammen med almindelige børn.

Anvendt adfærdsanalyse bliver i stigende grad den foretrukne behandlingsform ved tidlig intervention for autisme, siger Joe Morrow, en psykolog og universitetsprofessor, som oprettede ABC-skolen (opkaldt efter centeret, Applied Behavior Consultants) sammen med adfærdsanalytikeren Brenda Terzich. Morrows og Terzichs arbejde har vist, at hvis børn med autisme bliver behandlet intensivt før de fylder 4 år, vil omkring 40% af dem blive i stand til at gå i almindelige skoler, og her fungere på niveau med deres klassekammerater. Andre vil lære selvhjælpsfærdigheder og kommunikationsmuligheder, som vil sætte dem i stand til at leve et liv uden for de institutioner, der tidligere var endestation for de fleste børn med autisme.

»Jeg sørger for aldrig at give forældre falske forhåbninger om, at netop deres barn vil være blandt de 40%, der overgår til almindelige skoler, men jeg kan garantere udvikling. Vi ser forbedringer hos alle børn«, siger Morrow.

En mor fortalte ham for nylig med tårer i øjnene, hvor glad hun var for, at hendes datter nu var i stand til at spise mad sammen med resten af familien. »Hendes datter vil aldrig lære at tale, men at kunne spise sammen var så betydningsfuldt for denne mor«, fortæller Morrow.

Mange nonverbale børn med autisme skriger og reagerer voldsomt i frustration over, at de ikke kan kommunikere deres behov, så skolen anvender PECS til disse børn. Hver gang en elev rækker en PECS-brik til en lærer, siger læreren ‘Jeg vil gerne have ...’. En treårig kan f.eks. gang på gang tage PECS-brikken for Captain Crunch, give den til læreren, som altid siger ‘Jeg vil gerne have en Captain Crunch’, og som derfor giver drengen, hvad han vil have. På den måde lærer børn at kommunikere, og en del af dem vil efterhånden selv begynde at anvende talesprog.

Et af de børn, der nu skal enkeltintegreres i en almindelig skole, er Alexandra Fabian. Da hun havde været på ABA-skolen i kun seks uger, begyndte hun at bruge ord til at kommunikere med, i stedet for de mange daglige anfald, hun tidligere havde haft. Tidligere kunne hun kun sige ‘mælk’ og ‘juice’, men kunne ellers ikke udtrykke sine behov. »Og nu skal hun starte i sin nye skole på mandag«, siger moderen, Sarah Fabian. »Jeg kan næsten ikke tro det«.

Kilde: Sacramento Bee (Sacramento, California), 22. august 2003

 

Joi Bay / 22.08.2003