PENNSYLVANIA, USA

ABA-skole udvider fra 2 til 12 elever

Milestone Achievement Center (MAC) er en helt ny ABA-skole i byen Indiana som ligger i staten Pennsylvania, 100 km øst for Pittsburgh. Milestone Achievement Center er en privat skole som startede i august 2003, men den er allerede blevet anerkendt af Pennsylvania Department of Education, og antallet af elever vil snart blive seksdoblet.

Skolen har indtil videre to elever og to lærere, men udvider til 12 børn i løbet af få uger og med et tilsvarende antal lærere. Milestone Achievement Center tilbyder både halvdags og heldags undervisning baseret på anvendt adfærdsanalyse og udbredt brug af 1:1-terapi. Ud over traditionelle former for anvendt adfærdsanalyse tilbyder skolen også sensomotorisk integration og har et særligt lokale til fysioterapi. Men skolen underviser også i typiske skolefærdigheder, og stræber efter at lære elverne det samme, som de ville lære, hvis de ikke var handicappede af deres autisme. Målet er nemlig, at børnene så hurtigt som muligt skal kunne forlade Milestone Achievement Center for at blive enkeltintegrerede i det almindelige skolesystem, og derfor er det vigtigt, at børnene lærer det samme som andre børn lærer.

»Vi arbejder med autismen for at nå frem til de akademiske potentialer«, fortæller Karrie Miller, som er en af de to lærere, og som er uddannet i specialpædagogik fra Clarion University. »Vores vigtigste mål er at få børnene tilbage til skoledistriktets almindelige skoler«, siger Miller. »Vi er ikke forpligtede til at gøre det, men vi følger undervisningsstandarder for Pennsylvania, således at børnenes overgang til almindelig skole bliver så smertefri som muligt«.

Skolen optager elever i alderen fra 2 til 12 år. De børn, der skal starte i løbet af kort tid, er i færd med at få revideret deres Individual Educational Plans – de individuelle behandlingsplaner – således at ABA kommer til alt indgå som et centralt element i deres planer. De individuelle behandlingsplaner anvendes af skolen for at dokumentere og følge børnenes udvikling og til at lægge fremtidsplaner for det enkelte barn.

Børnene kan enten blive henvist til skolen via deres skoledistrikt, eller ved at forældrene melder dem ind. Hvis henvisningen kommer fra skoledistriktet, skal det offentlige betale for behandlingen, hvorimod forældrene selv betaler, hvis de ikke kan få en sådan henvisning. De to elever, der allerede er startet, er begge henvist fra deres skoledistrikt, og der har generelt været en stor interesse for den nye skole fra de omkringliggende skoledistrikters side.

Kilde: The Indiana Gazette, 17. september 2003

 

Joi Bay / 18.09.2003