MISSOURI, USA

Nye adgangskrav til ABA-behandling

The Special School District Board (bestyrelsen for skoledistriktets specialundervisning) i byen St. Louis har indført nye optagelseskriterier til skoledistriktets ABA-behandlingsprogram. Forældre frygter, at det vil udelukke deres børn med autisme.

For seks år siden accepterede skoledistriktet at yde den dyre ABA-behandling, og for øjeblikket modtager 217 børn betalt ABA-behandling — enten i skolen eller i deres hjem. I alt får 29.000 specialundervisning enten i byen St. Louis eller i skoler, der tilhører et af de andre 23 skoledistriktet i S. Louis-området.

Ca. 120 personer — mange af dem forældre til børn med autisme — overværede bestyrelsens møde, da der skulle vedtages nye optagelseskriterier. Den ene forældre efter den anden rejste sig og roste det nuværende behandlingsprogram. Nogle opfordrede bestyrelsesmedlemmerne til at genoverveje sagen og fortalte, at de frygtede, at mange børn ikke ville kunne opfylde de nye adgangskrav. Andre stillede spørgsmålstegn ved, om de nye adgangskrav bliver indført af budgetmæssige grunde. Der er i år afsat US$ 4,5 mio til de 217 børn (26,6 mio DKK, hvilket svarer til ca. 123.000 DKK per barn).

Embedsmænd fra skoledistriktet fortalte, at revisionen af adgangskravene ikke var styret af budgethensyn, men udelukkede for at finde de mest egnede børn til denne behandlingsform.

Rick Mabe siger, at hans søn, som bliver 8 om kort tid, har opnået fantastiske resultater i ABA-behandlingen, og at sønnen nu kan føre samtaler med voksne. »De nye adgangskrav vil skade børnene, og det vil i længden blive dyrt for skatteyderne«, siger han.

Colleen Dolnick siger, at hendes søn har gjort store fremskridt, efter han startede i ABA-behandling, men hun mener, at han ville være blevet udelukket fra behandlingen, hvis han skulle optages efter de nye adgangskrav. »Alle børn fortjener at få en chance«, siger hun.

De nye optagelseskrav betyder, at børnene med autisme skal være i stand til at imitere andres adfærd — f.eks. at køre med en legetøjsbil efter at det er blevet demonstreret. Desuden skal de have evnen til at matche objekter — f.eks. matche to sokker eller to farveblyanter. Et barn skal også demonstrere sin evne til at sige lyde og kommunikere basale ønsker og behov ved at pege.

Der er også udarbejdet retningslinier for, hvornår børnene skal forlade ABA-programmet. Heri hedder det bl.a., at barnet skal udskrives, når barnet er i stand til at føre en kort samtale, kan lege med andre børn i kortere tid ad gangen og kan dele legetøj med andre børn.

Kilde: St. Louis Post-Dispatch (Missouri), 2. februar 2004


Joi Bay / 5.02.2004